Gog och Magog

Många spekulationer sker just nu angående Gog och Magog som jag anser bygger på en felaktig förståelse av Hesekiel 38-39.

Jag tror inte Gog och Magog-kriget är vad vi ser ske nu med Ryssland och Ukraina. Jag är av den åsikten att vi förklarar det dunkla genom det tydliga.

Gog och Magog omnämns tillsammans bara i två böcker i bibeln: Hesekiel och Uppenbarelseboken. Och eftersom vi vet att NT förtydligar GT bör vi utgå från Uppenbarelseboken för att förstå Hesekiel.

Uppenbarelseboken 20:8 Och han skall gå ut för att bedra folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden, och deras antal är som sanden i havet.

Och eftersom Upp. 20 sker efter Tusenårsriket, borde det med all rimlighet betyda att Gog Magog-kriget sker efter tusenårsriket och efter att Satan släpps ut från sitt fängelse för en kort tid.

En del blandar även samman Armageddon med Gog Magog men en enkel utläsning av Upp. 19 och 20 visar att Armageddon sker vid Jesu återkomst när Han upprättar Tuseårsriket medan Gog och Magog-kriget sker efter det och precis innan evigheten inträder.

Vi behöver be för folket i Ukrania och särskilt för våra syskon i tron. Men skapa inte hysteri genom att blanda ihop bibliska termer. Tidslinjen blir fel om vi har fel utgångspunkt. Förståelsen blir fel om vi har fel eskatologi.

Mycket kan sägas om Gog Magog och många har sina spekulationer, men vi behöver utgå från bibliskt perspektiv och låta Bibeln förklara Bibeln – Skrift förklarar Skrift.

Kommentarer välkomnas.

6 reaktioner på ”Gog och Magog

  1. Hej ja det är en underlig värld… Gog/Magog är det många som diskuterar och jag skulle vilja säga att jag tror att det kan vara Turkiet m flera länder som kommer att strida senare, tidpunkt vet vi inte men jag har fått förklarat detta för mig för många år sedan. Hälsn Maria /Jesus lever

    Gilla

  2. ”Och eftersom Upp. 20 sker efter Tusenårsriket …….” Mitt tips är att du även beaktar ordet ”och” i Uppenbarelseboken 20:1: ” Och jag såg en ängel komma ….” I Uppenbarelseboken används ofta det lilla ordet ”och”, som ett övergångsord, som helt enkelt anger en ny vision, och inte nödvändigtvis en kronologisk sekvens. Faktum är att endast i tre av fyrtiofem fall där ordet ”och” förekommer anger det en tidssekvens. Även den ofta återkommande frasen ”och jag såg” markerar något som sker parallellt med det som omtalats i det tidigare stycket. Uppenbarelseboken 20 kan alltså tänkas beskriva samma händelseförlopp som i Uppenbarelseboken 19:1-21. (Ungefär som i Första Mosebok, där kapitel ett beskriver skapelsen, och det följande kapitlet beskriver samma sak, ur ett annat perspektiv.) Det är likadant i Hesekiel, där kapitel 39 återger samma krig som omtalas i Kapitel 38.

    Gilla

    1. Hej Zakri.
      Gog Magog kriget kommer EFTER 1000-årsriket, och vi läser om det från Upp. 20:7ff.
      Jag håller dock med dig att ordet ”och” oftast används som ett övegångsord.

      Gilla

  3. Jag lutar åt att GOG, syftar på en antikristlig gestalt, liknande OG i Gamla Testamentet. Det skulle därmed vara fråga om ”GOG som bor i Magogs land”. En alternativ tolkning är att även Magog, är en satanisk gestalt. I Första Moseboken finns Magog med i listan över Jafets söner. Därmed är han Noas sonson. På 1500 – talet var svenskarna säkra på sin sak. Magog var stamfader till det svenska folket. Men tanken på att Magog var Sveriges första kung, är numera att betrakta som ”historisk kuriosa”. Enligt Krönikan ”Historia de omnibus Gothorum Sveonumque regibus eller historia om alla götarnas och svearnas kungar.”, skulle Magog ha anlänt till Sverige år 88 efter syndafloden. Även i Prosaiska krönikan från 1400-talet räknas svenskarnas kungagenealogi tillbaka till Magog. Den historieinriktning som dessa verk ger uttryck för kallas göticism. Min poäng är att inte bara GOG kan vara ett personnamn, utan även MAGOG. Koranen (18:92-98) berättar om hur man byggde en skyddsmur mot Gog och Magog vid två bergskedjor, möjligen Kaukasus. När den var färdig kunde de inte klättra över eller forcera den. Gog och Magog i denna text har bland annat tolkats som mongoler och tatarer.

    Gilla

    1. Vi bör inte gå utanför Skriften för att hitta svaren på dunkla verser. Och etymologi är inte heller det tillvägagångssätt vi använder oss av för att tolka Skriften.

      Gog Magog nämns tillsammans bara på två ställen i Bibeln: Ezekiel 38-39 och Upp. 20:8, och jag menar vi bör lita på att Johannes vet. Vi får stora problem att försvara vår lära om vi inte använder de tydliga verserna som förklaring för de dunkla.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s