Påstående nr. 6 och Mitt svar nr. 6

← Förra | Nästa →

 

#6 Vid Pre-Trib Uppryckandet sänds inga änglar för att samla församlingen, vid återkomsten är det änglarna som gör insamlingen för domen.

NTEB: Paulus säger att det är Jesus Själv som kommer för att samla upp Sin församling och ta den bort härifrån. Vi hör alla Hans befallande rop, och ”i ett ögonblick” så är vi borta. Inga änglar nämns någonstans. Jämför detta med Hans Återkomst där bara änglarna skickas för att samla Guds utvalda, den judiska kvarlevan som klarade sig genom Vedermödan. Återigen, en stor skillnad.
1 Kor. 15:52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunen. För basunen ska ljuda och de döda ska uppstå oförgängliga och vi ska förvandlas. (Uppryckandet)
Matt. 24:30-31 Och då ska Människosonens tecken synas på himlen, och alla jordens stammar ska då jämra sig. Och de ska få se Människosonen komma på himlens skyar med makt och stor härlighet. Och han ska sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de ska församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra. (Jesu Återkomst)

Mitt svar nr 6: Det här är ett märkligt påstående, att Jesus ensam hämtar Sin församling. Av vilken orsak? Därför att inga änglar nämns i den versen.
 
Är det Jesus själv som blåser i basunen i just 1 Kor. 15:52? På alla andra ställen där basunen nämns står det att det är en ängel som blåser i den. Varför är det annorlunda just här? Och varför ges ett påstående som inte stämmer med synoptiska verser och i tillägg använder en vers som säger det motsatta som stöd för en redan felaktig tolkning? Låt mig förklara.
 
NTEB mixar 1 Kor. 15:52 och 1 Thess. 4:16 i sitt påstående, där fraserna ”Vi hör alla Hans befallande rop” och ”Jesus själv som kommer för att samla upp sin församling” är tagna från 1 Thess. 4:16, en vers som i sin fortsättning säger att en befallning ljuder, en ärkeängels röst, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Med andra ord finns det änglar med även i den vers de vill styrka sin redan felaktiga teori med.
 
Guds utvalda består av både judar och kristna, även Guds församling består av både judar och hedningar. I mitt inlägg Pre-Trib bygger på Dispensationalismen tar jag upp just den här osmakliga uppdelningen av det judiska folket och oss kristna. Enligt dispensationalismen är judarna förpassade till jorden, Guds jordiska folk, medan vi kristna har nått till en högre nivå, vi är nämligen Guds himmelska folk. Detta är ett ogenomtänkt argument på gränsen till antisemitiskt. I en och samma mening får NTEB Gud att verka likgiltig och ointresserade av sitt ”jordiska folk”, de som ”klarade sig genom Vedermödan”. Nu tror inte jag Pre-Trib är antisemitiska men det här argumentet är inte ett lyckat argument.
 
Nej, att sära på uppryckandet och återkomsten är omöjligt. Båda sker i princip samtidigt.

← Förra | Nästa →


Inledning | Påstående nr. 1 | Påstående nr. 2 | Påstående nr. 3 | Påstående nr. 4 | Påstående nr. 5
| Påstående nr. 6 | Påstående nr. 7 | Påstående nr. 8 | Påstående nr. 9 | Påstående nr. 10 |

3 reaktioner på ”Påstående nr. 6 och Mitt svar nr. 6

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s